Opublikowano: 16.04.2018

Czego się nauczyliśmy stosując Scruma w zespołach Sprzedaży i Wsparcia Klienta

Czego się nauczyliśmy stosując Scruma w zespołach Sprzedaży i Wsparcia Klienta

Scrum został stworzony z myślą o zespołach tworzących oprogramowanie. Jednak jego reguły nie są specyficzne dla tej branży, ani też dla konkretnego rodzaju problemów. Nic więc dziwnego, że wraz z rosnącą popularnością Scruma nie-techniczne zespoły również się nim zaczynają interesować. Mają nadzieję, że uda im się osiągnąć korzyści, które może przynieść stosowanie Scruma, takie jak większa przejrzystość, skupienie na tym co najważniejsze, oraz możliwość eksperymentowania i reagowania na nowe informacje. Oczywiście ich kontekst, narzędzia, sposób działania i końcowy produkt różnią się od typowego software, tak więc ich sposób osiągnięcia zwinności też będzie różny.

Od 2016 roku wspieramy różne zespoły nie tworzące oprogramowania w ich przygodzie ze Scrumem. Nie kopiowaliśmy jednak praktyk używanych przez zespoły IT, ale opieraliśmy się na tych samych wartościach i zasadach, żeby odkryć lepsze sposoby pracy. W ciągu tych kilku lat zaobserwowaliśmy sporo podobieństw między tymi zespołami, ale i też dużą ilość różnic. Naszym doświadczeniem w stosowaniu Scruma poza IT dzielimy się z naszymi klientami oraz poprzez case study i wystąpienia na konferencjach.

Case Study

Nasze obserwacje z wprowadzenia Scruma w zespołach Sprzedaży i Wsparcia Klienta w inFakcie i Codewise zostały opublikowane przez Agile Alliance, międzynarodową organizację promującą Agile.

Presentacja

O Scrumie w zespołach Sprzedaży i Wsparcia Klienta opowiadaliśmy między innymi na konferencjach Global Scrum Gathering Minneapolis i XP2018 w Porto.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat Scruma w tworzeniu sprzętu (hardware) to zapraszam Cię do przeczytania artykułu Jak tworzyć fizyczne produkty z pomocą Scruma?.

Autor:

Tomasz Wykowski

Tomasz Wykowski

Międzynarodowy gawędziarz i jedyny polski trener Scrum Alliance. Ciągle poszukuje nowych rozwiązań.