1. Wizjoner
Product Owner ma wizję produktu opartą na współpracy i badaniach użytkowników, inwestorów, klientów, rynku etc. Potrafi jasno przedstawić tą wizję i określić model biznesowy. Jak pisał Jonathan Swift
„Wizja, to sztuka widzenia rzeczy niewidzialnych”.
Dlatego Product Owner zna odpowiedzi na poniższe pytania dotyczące produktu:
- kto będzie chciał kupić produkt?
- jakie potrzeby klienta on adresuje?
- które cechy produktu są krytyczne do zaspokojenia potrzeb klientów?
- jak produkt będzie wyglądał i działał?
- co wyróżnia produkt i zachęca klientów do zakupu?
- w jaki sposób na tym zarobimy i jaki jest model biznesowy?
- czy produkt jest realizowalny/wykonalny?
2. Realizator
Oznacza to zdolność i chęć uzyskiwania wyników. W tym przypadku poprzez opisywanie wymagań, mierzenie rezultatów, prognozowanie postępu pracy i podejmowanie decyzji bazujących na tych danych.
3. Przedsiębiorca
Product Owner sprzyja kreatywności, wspiera innowacje, czuje się komfortowo z ciągłymi zmianami, jest ambitnym, dobrym mówcą. A także potrafi rozwiązywać konflikty, lubi eksperymenty i jest zdolny do podejmowania ryzyka.
4. Lider
Jest przewodnikiem i wyznacza kierunek dla wszystkich zaangażowanych w rozwój produktu oraz upewnia się, że jego decyzje są realizowane
5. Gracz zespołowy
Podstawą działania Product Ownera jest bliska współpraca z innymi członkami zespołu Scrum. Nie powinien mieć żadnego formalnego zwierzchnictwa nad zespołem. Można by go nazwać Primus Inter Pares. Z tym jest zawsze najwięcej kłopotów. Jednak by, zespół miał szansę dobrze, wydajnie wspierać biznes, Właściciel Produktu w żadnym wypadku nie powinien móc dyktować swoich decyzji zespołowi deweloperskiemu, równocześnie nie powinien być niedecyzyjny. Powinien „sprzedawać” swoje pomysły i decyzje, być otwarty na zmiany i liczyć się z obaleniem swoich genialnych pomysłów. Jak mówi szef firmy Pixar Ed Catmull
„… gdy przyniesiesz swój fantastyczny pomysł do dobrego zespołu, oni albo go skorygują, albo wyrzucą i przyjdą do Ciebie z czymś co faktycznie zadziała”.
6. Osoba komunikatywna i negocjator
Product Owner musi być świetnym radiatorem informacji dla wszystkich wokół – dla klientów, użytkowników, deweloperów, inżynierów, marketingu i sprzedaży, innych działów operacyjnych oraz samego managementu.
7. Łącznik
PO stanowi pomost pomiędzy “garniakami” (business) a “swetrami” (inżynierowie, programiści).
Co jeszcze? Oczywiście Product Owner musi kochać swój produkt i wierzyć w jego sukces.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj do artykułu Kim jest Product Owner?