Dobrze poprowadzona Retrospektywa pozwoli wam efektywniej działać, dostarczać lepsze rezultaty i przestać robić rzeczy, które nie przynoszą wartości. Jednak, żeby to osiągnąć potrzebujecie otwartości, szczerości i wzajemnego zaufania. Dlatego rolą Scrum Mastera jest budowanie poczucia bezpieczeństwa. Bez tego będziecie rozmawiać o rzeczach nieistotnych i poprawiać problemy łatwe do rozwiązania, ale nie przynoszące żadnych rezultatów. To o czym powinniście pamiętać na każdej Retrospektywnie to Pierwsza Dyrektywa Retrospektywy z książki „Project Retrospectives”, która brzmi:
„Niezależnie od tego, co odkryjemy, rozumiemy i głęboko wierzymy w to, że biorąc pod uwagę swoje umiejętności i wiedzę, dostępne zasoby i obecną sytuację, każdy z nas wykonał swoją pracę najlepiej jak potrafił.”
Norm Kerth
Szablon Retrospektywy
Najprostszy sposób na przeprowadzenie Retrospektywy to zadać wszystkim dwa pytania:
- Co poszło dobrze
- Co można poprawić
Dostaniecie jakieś obszary do poprawy, ale zwykle takie Retrospektywy są płytkie i szybko się nudzą. Po kilku Sprintach ludzie idą na spotkanie jak na ścięcie.
Dlatego warto sięgnąć po Szablon Retrospektywy:
- Przygotujcie scenę (Set the stage) – po pierwsze, ustalcie na czym skupicie się na tej Retrospektywie. Upewnijcie się, że macie właściwe osoby i wszystko, co jest potrzebne do przeprowadzenia spotkania
- Zbierzcie dane (Gather data) – zanim przejdziecie do wniosków, przyglądnijcie się temu, co się wydarzyło. Oczywiście dane, które was interesują zależą od celu ustalonego krok wcześniej. Możecie na przykład popatrzeć na poprzedni Sprint, albo ostatnie Wydanie; zebrać metryki o ilości błędów lub stabilności waszych środowisk; narysować obecny proces; ustalić kto i w jaki sposób podejmuje decyzje.
- Wygenerujcie spostrzeżenia (Generate insights) – jeżeli macie już dane z poprzedniego punktu to na ich podstawie wygenerujcie spostrzeżenia. Jakie akcje możemy podjąć? Co chcemy zmienić? Co chcemy zostawić? Co zacząć, co przestać, a co kontynuować?
- Zdecydujcie co robić (Decide what to do) – trzeci krok powinniście zakończyć z dużą ilością pomysłów. Przed wami krótki Sprint, między tydzień a miesiąc pracy. Dlatego stwórzcie realistyczny plan i nie próbujcie naprawiać wszystkiego na raz. Wybierzcie 1-2 zmiany, które chcecie wprowadzić.
- Zamknijcie spotkanie (Close) – to krótkie podsumowanie spotkania, w trakcie którego możecie ocenić jak przebiegło i jak możecie je zrobić lepiej następnym razem.
Szablon pochodzi z książki Esther Derby i Diany Larsen Agile Retrospectives, którą uważam za lekturę obowiązkową dla każdego Scrum Mastera. Oprócz szablonu znajdziecie w niej po kilka konkretnych ćwiczeń do wykonania w trakcie każdego z kroków. Wasze Retrospektywy muszą być ciekawe, żeby ludzie się w nie zaangażowali. Dlatego zmieniajcie formę waszych spotkań. Wiele pomysłów na przeprowadzenie Retrospektywy możecie znaleźć na sieci i od innych Scrum Masterów. To nie zawsze muszą być formalne spotkania, ważne, żeby nie obróciły się w sesję narzekań, albo, co gorsza, w poszukiwanie kozłów ofiarnych. Dlatego eksperymentujcie, wychodźcie z biura, wypróbujcie gry, zmieniajcie prowadzącego.
A na zakończenie kilka propozycji, gdzie szukać pomysłów.
- Norman Kerth Project Retrospectives
- Esther Derby, Diana Larsen Agile Retrospectives: Making Good Teams Great
- Gray, Dave, Sunni Brown and James Macanufo Gamestorming: A Playbook for Innovators, Rulebreakers, and Changemakers
- Gry Agile:http://tastycupcakes.org/
- Gry Management 3.0:https://management30.com/product/
- Retromat – losowy generator Retrospektyw:http://plans-for-retrospectives.com/
Owocnej zabawy!