Dlaczego robimy Retrospektywy?

Odkryj, jak regularne spotkania retrospektywne pomagają zespołom analizować swoje działania, wyciągać wnioski i nieustannie się doskonalić.
retrospective

Kiedy ostatnio mieliście czas porozmawiać o tym jak działacie? Nie co jest do zrobienia, tyko czy można pracować lepiej. I tak na spokojnie, a nie w biegu między kolejnymi spotkaniami, albo przy obiedzie? Celem ostatniego spotkania w Sprincie, czyli Retrospektywy, jest właśnie omówienie w jaki sposób pracują teraz i jak mogą to robić lepiej. W trakcie Retrospektywy najczęściej:

  • Omawia się jak przebiegł ostatni Sprint biorąc pod uwagę ludzi i ich relacje, procesy i narzędzia
  • Identyfikuje elementy, które działają dobrze i takie, które można poprawić
  • Definiuje akcje i eksperymenty, które mogą usprawnić sposób pracy

Dlaczego warto mieć Retrospektywę?

Retrospektywa to miejsce, gdzie możecie poprawić Wasz sposób działania. Jeżeli każde spotkanie podniesie waszą efektywność o 1% to po roku tygodniowych iteracji uzyskacie 175% normy. Brzmi jak propaganda socjalistyczna? Być może, bo wiele zespołów nie radzi sobie z tym spotkaniem. Dlatego potrzebna jest dobra facylitacja i przygotowanie do spotkania, czym najczęściej zajmuje się Scrum Master.

O czym rozmawiać na Retrospektywie?

To o czym będziecie rozmawiać zależy wyłącznie od Was. Większość zespołów na początku omawia swój proces, ustalając np. jak poprawić planowanie, estymowanie lub przegląd. Albo jak powinna wyglądać tablica. Szybko też skupiają się na komunikacji zarówno wewnątrz zespołu jak i na zewnątrz z innymi działami. Jeżeli chcecie stworzyć świetny zespół to prędzej czy później porozmawiać o waszych kompetencjach i tym czego musicie się nauczyć, oraz o wzajemnym zaufaniu i tym co was codziennie motywuje do przychodzenia do pracy. Mogą się też pojawić tematy bardziej techniczne – jak zapewnić jakość, jak podejmować decyzje architektoniczne, jakie praktyki inżynieryjne stosować.

Kogo zaprosić na Retrospektywę?

W retrospektywie uczestniczą Zespół, Scrum Master, Product Owner i ludzie przez nich zaproszeni. Dlaczego nie zaprosić całą firmę na Retrospektywę? Bo to często dość intymne spotkanie, na którym będziecie prali własne brudy. Z drugiej strony, jeżeli musicie poprawić swoją współpracę z działem prawnym to zdecydowanie lepiej to omówić z nimi, niż przyjść z gotowymi wnioskami i hasłem „tak macie od dzisiaj z nami pracować”. Bo to nie zadziała. Jeżeli rozmowa ma być szczera, to ważne jest żeby wszyscy uczestnicy brali udział na takich samych zasadach.

Rekomendowana długość Retrospektywy to do 45 minut na tydzień Sprintu. Jeżeli jednak dopiero zaczynacie przygodę ze Scrumem, a wcześniej nie rozmawialiście na temat waszej współpracy, to osobiście radzę zarezerwujcie sobie więcej czasu, bo tematów będzie dużo, a bez doświadczonego moderatora będzie wam ciężko skupić się na jednym.

Wynik Retrospektywy

Oczywiście Retrospektywa nie jest jedynym miejscem gdzie możemy usprawniać to jak pracujemy. Zespół powinien ciągle poprawiać swój sposób działania. Jeżeli nie ma zmian, lub są banalne, to nie ma Inspekcji i Adaptacji, a więc Zespół nie korzysta z największej wartości, jaką daje mu Scrum. Dlatego z każdej Retrospektywy powinniście wyjść z konkretnymi akcjami, które podejmiecie w następnym Sprincie.

Traktujcie te wszystkie akcje jako eksperymenty. Na koniec kolejnego Sprintu przyglądnijcie się jak zadziałały, zostawcie te, które są wam przydatne i odrzućcie wszystkie, które się nie sprawdziły. Jeżeli wszystkie wasze akcje przynoszą pozytywny skutek, to z dużym prawdopodobieństwem nie eksperymentujecie, pozostając w swojej strefie komfortu. Wasze retrospektywy mają być głębokie i poruszające ważne i trudne tematy, a nie nieistotne drobiazgi.

Ważne, żebyście wyszli z Retrospektywy z konkretnymi akcjami, które wdrożycie w trakcie następnego Sprintu. Najlepiej dodajcie je od razu do Backlogu Sprintu, żeby o nich nie zapomnieć. A jeszcze lepiej na samą jego górę, bo im szybciej wdrożycie swoje pomysły, tym szybciej będziecie mogli z nich skorzystać.

Może się też okazać, że część waszych propozycji wyląduje w Backlogu Produktu, zwłaszcza jeżeli są duże lub mają wpływ na produkt lub w Organizacyjnym Backlogu Przeszkód, jeżeli są to rzeczy poza zasięgiem zespołu a w organizacji macie mechanizmy rozwiązywania takich problemów.

Jeżeli już wiesz po co robimy Retrospektywę, to pora zobaczyć jak przeprowadzić dobrą Retrospektywę.

Zainteresował Cię Temat?

Dowiedz się jak wspierać zespół w ulepszaniu sposobu pracy na szkoleniu Certified ScrumMaster