Teza: Product Owner to rola, która może być pełniona przez grupę osób.
W wielu firmach słyszałam informacje “Nasz produkt jest za duży dla jednej osoby. Potrzebujemy kilku PO, żeby go ogarnąć.”, “Grupa działa lepiej, niż jedna osoba ” …. W żadnej nie widziałam, żeby to podejście działało z sukcesem, ale od czego są eksperymenty. Chcemy stworzyć nową stronę ProCognity a to świetne miejsce do testów.
Zespół gotowy i pełen energii. Przy okazji ogromne podziękowania dla naszego sprawnego zespołu deweloperskiego czyli Karoliny i Krzyśka, za bycie królikami doświadczalnymi.
Statystyki początkowe: 1 firma, 1 wizja firmy, 5 Product Ownerów, 1 zespół, brak produktu.
Ruszamy!
Burza mózgów wokół tego jak nowa strona ma wyglądać, setki pomysłów i przykładów ciekawych stron, kilka godzin rozmów szkicowania zakończone hasłem: “Karolina zaproponuj jakąś ładną szatę graficzną” (o znaczeniu słowa “ładne” będzie osobna odsłona).
Po tygodniu makieta strony jest gotowa i mamy 10 sprzecznych opinii od 5 osób co dalej z tym robić. Nie pomagają dodatkowe spotkania, logiczne argumenty, czas na zastanowienie, krzyczenie na siebie nawzajem, przekupstwo przy głosowaniu. Gdzieś na boku, zupełnie przypadkiem pojawia się konkurencyjna wizja.
Mija kolejny tydzień, a my choć napracowaliśmy się ciężko, nie ruszyliśmy na krok z tematem. Połowa grupy “PO” uznała, że pora się wycofać a druga połowa próbuje swoje wizje przepchnąć do zespołu „pod stołem”.
Zespół deweloperski, aby zachować zdrowie psychiczne przechodzi w “stan zawieszenia”. Po wykonaniu kilku zmian a następnie ich wycofaniu stwierdza, że lepiej poczekać i w międzyczasie zająć się czymś innym.
Statystyki po 3 sprintach eksperymentu: 1 firma, 2 wizje, 2 PO (3 zrezygnowało po drodze), brak zespołu, brak produktu
Nawet wśród wykwalifikowanych Agile Coachów “grupa Product Ownerów” nie zdała egzaminu. Kończymy eksperyment. Wracamy do sprawdzonych wzorców. Nasza strona ma jednego Produkt Ownera a rezultat kolejnego sprintu właśnie oglądacie.
Statystyki po 4 sprincie: 1 firma, 1 wizja, 1 PO, 1 zespół, pierwsza wersja produktu dostarczona
Obserwacje:
Jeśli:
- wizja produktu ciągle się zmienia lub nie może się wykluć,
- nie jesteście w stanie stworzyć backlogu albo co sprint zmienia się jego większość,
- zespół dostaje zlecenia z różnych źródeł,
- podjęcie każdej decyzji wymaga zgody lub opinii kilku osób,
- podjęcie najmniejszej decyzji zajmuje dni lub tygodnie,
- spotkania planujące trwają więcej niż zaplanowano,
- po zakończeniu sprintu nie ma dostarczonego produktu,
sprawdź, ile faktycznie w twoim produkcie jest Product Ownerów.
No i jeszcze jedno – Product Owner to nie ten kto ma taki tytuł, tylko kto ten kto tak się zachowuje.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o roli Product Owner zachęcam do lektury artykułu Kim jest Product Owner.