Mieliście kiedyś kontakt z produktem, przy którym zastanawialiście się po co go stworzono? Ja tak mam ostatnio, gdy próbuje wykonać przelew przez internet. Najpierw pokonuję fazę logowania i przeklikuję kilka ekranów informacji o nowych produktach, zgód i reklam. Następnie na głównym ekranie pojawia się komplet opcji składania wniosków kredytowych, „500+”, zakładania lokat, kart kibica, wymiany walut itd. Walcząc z oczopląsem udaje mi się znaleźć ukrytą drobną czcionką opcję „wykonaj przelew”. Przede mną test na koordynację oko-ręka, czyli przepisanie numeru konta (opcja kopiuj/wklej zablokowana ze względu na bezpieczeństwo). Teraz jeszcze taniec Świętego Wita, żeby znaleźć telefon, na który przyjdzie kod weryfikujący i gotowe. Gdy już odsapnę po każdym takim przeżyciu, pytam siebie po co i dla kogo stworzono ten produkt.
Wizja
O tym czym produkt jest, a czym nie jest powinna decydować jego Wizja.
Wizja Produktu to cel, dla którego tworzymy dany produkt. Powinna pomóc nam zrozumieć:
- W jaki sposób zmieni się życie użytkownika (na lepsze)?
- Dlaczego użytkownik wybierze nasz produkt, a nie konkurencję?
- Dlaczego klient nie będzie się już umiał obejść bez naszego produktu?
Dodatkowo Wizja musi być
- inspirująca, żeby porwać za sobą użytkowników oraz twórców,
- obszerna, żeby zawarła w sobie kierunek rozwoju produktu,
- czytelna, żeby określić jakie wartości są dla produktu istotne a jakie nie,
- i na dodatek krótka.
Nie jest łatwo skonstruować dobrą Wizję, więc uczmy się od najlepszych.
To provide access to the world’s information in one click.
1000 songs in Your pocket
Rozpoznałeś te produkty, czy musiałeś sprawdzić w Google?
Zastanów się jak słowa „one click” i „your pocket” wpłynęły na ich kształt. Czy propozycja dodania do iPoda niskim kosztem możliwości przechowywania filmów i dokumentów zostałaby przyjęta? A może wydłużenie czasu działania poprzez zamontowanie większej baterii? Wizja to klucz do integralności produktu.
Wszystkie elementy produktu muszą być podporządkowane Wizji. Oprogramowanie jest tylko jedną ze składowych. Należy również pamiętać o usługach, szkoleniach, wsparciu itp. Spójrzmy na “skromną” wizję Amazon
To be Earth’s most customer-centric company, where customers can find and discover anything they might want to buy online.
“Customer-centric” to nie tylko UX produktu, to też forma działania obsługi klienta. „Online” ucina dyskusje o możliwości otwarcia sklepów w Twoim mieście. „Anything” mówi o rodzaju produktów, które są pożądane na platformie.
Stworzyć dobrą wizję nie jest łatwo, więc w osobnym poście przeczytasz o narzędziach jakich można do tego celu użyć.
A teraz wróćmy do banku i rzućmy okiem na jego Wizję. Nie jest łatwo ją znaleźć, ale na reklamach pojawia się slogan „Wyższa kultura. Bank Nowości”. Zgadzam się z drugą częścią. Ciągle zaskakują mnie nowe opcje, (z których większości nie potrzebuję) więc w tym względzie produkt jest zgodny z Wizją. Co do kultury to jeszcze nie rozszyfrowałam czego to hasło dotyczy i kto ma się nią wykazać. Co Wy sądzicie o tej Wizji?