Chcę podzielić się kilkoma przemyśleniami związanymi z książką Romana Pichlera Product Management with Scrum: Creating products that customers love. Moim zdaniem to obowiązkowa pozycja dla każdej osoby zainteresowanej prowadzeniem biznesu na dynamicznym rynku. W odróżnieniu od większości literatury z obszaru metodyk zwinnych nie skupia się na wytwarzaniu oprogramowania, lecz na tworzeniu właściwego produktu. Chcę przybliżyć kluczowe elementy pracy Product Ownera, czyli Właściciela Produktu, których nauczyłem się z tej niewielkiej, lecz treściwej książki. Enjoy!
Jak Agile wspiera biznes?
Zacznijmy od pytania: w jaki sposób Agile wspiera prowadzenie biznesu? Przecież Scrum, jest ściśle kojarzony z tworzeniem oprogramowania, a nie biznesem. Jak pisze Roman Pichler:
„Organizacje, które nie są w stanie szybko dostosowywać się do potrzeb rynku i klienta wypadną z biznesu – nawet jeśli ich kondycja jest dziś zdrowa”
Scrum pomaga utrzymać rytm, radzić sobie ze złożonymi sytuacjami, w których ciągłe zmiany i nieprzewidywalność to dominujące siły. Taki jest właśnie rynek IT. Otaczający nas świat, staje się coraz bardziej cyfrowy, coraz bardziej złożony. Dostęp do informacji i świadomi klienci nadają coraz szybsze tempo, które wymusza na przedsiębiorcach konieczność ciągłej adaptacji do aktualnych potrzeb rynku. Wydaje się zatem, że Scrum mógłby być całkiem pomocny w prowadzeniu biznesu do tworzenia właściwych produktów. Nie chcę w tym artykule pisać „jak” Scrum to robi, ani też nikogo przekonywać, że Scrum działa – spróbujcie, przekonajcie się sami.
Jedną z przyczyn niepowodzeń organizacji, z którą dość często się spotykam, jest utrata wizji biznesowej. Wizja ta często zaciera się w czasie, zmienia i jest różnie interpretowana przez różne osoby czy działy w organizacji. Gdy decyzje podejmowane są przez wiele osób wizja nie jest jedna i spójna, lecz rozproszona i niejasna. Ten brak spójności przekłada się na tworzenie wielu produktów i funkcjonalności, które nie dodają wartości firmie, a ostatecznie powodują straty.
Scrum adresuje ten problem poprzez rolę Product Ownera – jedną i tylko jedną osobę odpowiedzialną za wizję i wartość produktu. Osoba ta łączy funkcje właściciela wizji i wymagań. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko, że wyniki pracy nie będą pokrywały się z wizją. Musimy jednak pamiętać, że sam framework nie daje gotowych odpowiedzi na pytanie „jak rozwiązać własne problemy?”. Jedynie wytycza drogi, na których uczestnicy procesu sami odkrywają najlepsze rozwiązania pasujące dla nich, dla ich organizacji, kontekstu, momentu. Żeby jednak moje słowa nie brzmiały zbyt górnolotnie, abstrakcyjnie, przyjrzyjmy się bliżej roli Product Ownera i jak tę rolę opisuje Romana Pichler.
Co robi Product Owner?
Nie ma co ukrywać, Product Owner to niezwykle trudna rola. Tworzenie i udoskonalanie wizji produktu, praca nad wymaganiami, planowanie wydań i przygotowanie produktu do uruchomienia, angażowanie klientów, użytkowników i innych udziałowców w proces tworzenia produktu, zarządzaniu budżetem, uczestniczenie w ceremoniach Scrum, współpracowanie z zespołem nad produktem… Ale uwaga! Bycie Product Ownerem nie oznacza działania samodzielnie i na własną rękę. Wręcz przeciwnie, to ciągła, nieustająca współpraca! Ponadto rola ta nie ma wiele wspólnego z byciem kierownikiem projektu (Project Managerem). Należy traktować Product Ownera jako decyzyjnego reprezentanta klienta/użytkownika i jego aktualnych potrzeb.
Jeśli tak, to wybór dobrego Product Ownera jest kluczowy dla prowadzenia naszego biznesu. Słaby PO, bądź słabo umocowany nie będzie w stanie poprowadzić rozwoju produktu, aby ten jak najszybciej spełnił najpilniejsze potrzeby i oczekiwania klientów, którzy naturalnie są podstawą prowadzenia dochodowego biznesu.
7 ról dobrego Product Ownera
Chcąc efektywnie wykonywać swoją pracę Product Owner musi pamiętać o siedmiu swoich obowiązkach. Szczegółowy opis 7 wcieleń Product Ownera znajdziecie w tym artykule.
5 cech Product Ownera
Aby Product Owner był efektywny, musi mieć kilka cech wewnętrznych i musi mieć odpowiednie środowisko pracy: Jakie cechy i warunki musi spełniać Product Owner przeczytacie w tym artykule.
Product Owner pracuje z zespołem
Na podsumowanie chciałbym wspomnieć o współpracy Product Ownera z zespołem deweloperskim. Scrum przewiduje do 10% czasu iteracji na wspieranie Product Ownera przez zespół deweloperski. Oznacza to głównie pracę nad rejestrem wymagań (Product Backlog), udoskonalanie wizji, planów, priorytetów, zakresu etc. Cały zespół powinien dążyć do tego, aby w dniu planowania, samo wydarzenie trwało jak najkrócej. Rejestr produktu powinien być zawczasu przygotowany, zrozumiały, spriorytetyzowany – nawet na kilka iteracji wprzód! Wówczas operacja zaplanowania kolejnej iteracji sprowadza się do przypomnienia celu, wizji i przekazania zespołowi deweloperskiemu wspólnie przygotowanego zakresu.
W książce możecie znaleźć pomocne uwagi dot. budowania zespołów i struktury organizacji, by sprzyjała rozwojowi Agile. Jednak tutaj, nie będę o tym pisał. Zachęcam do samodzielnej lektury tej niewielkiej, a jakże treściwej książki.