Opublikowano: 11.08.2018

7 ról dobrego Product Ownera

7 ról dobrego Product Ownera

Chcąc efektywnie wykonywać swoją pracę Product Owner musi pamiętać o siedmiu swoich obowiązkach.

1. Wizjoner

Product Owner ma wizję produktu opartą na współpracy i badaniach użytkowników, inwestorów, klientów, rynku etc. Potrafi jasno przedstawić tą wizję i określić model biznesowy. Jak pisał Jonathan Swift

„Wizja, to sztuka widzenia rzeczy niewidzialnych”.

Product Owner - wizjonerDlatego Product Owner zna odpowiedzi na poniższe pytania dotyczące produktu:

  • kto będzie chciał kupić produkt?
  • jakie potrzeby klienta on adresuje?
  • które cechy produktu są krytyczne do zaspokojenia potrzeb klientów?
  • jak produkt będzie wyglądał i działał?
  • co wyróżnia produkt i zachęca klientów do zakupu?
  • w jaki sposób na tym zarobimy i jaki jest model biznesowy?
  • czy produkt jest realizowalny/wykonalny?

2. Realizator

Product Owner - realizatorOznacza to zdolność i chęć uzyskiwania wyników. W tym przypadku poprzez opisywanie wymagań, mierzenie rezultatów,  prognozowanie postępu pracy i podejmowanie decyzji bazujących na tych danych.

3. Przedsiębiorca

Product Owner - przedsiębiorcaProduct Owner sprzyja kreatywności, wspiera innowacje, czuje się komfortowo z ciągłymi zmianami, jest ambitnym, dobrym mówcą. A także potrafi rozwiązywać konflikty, lubi eksperymenty i jest zdolny do podejmowania ryzyka.

4. Lider

Product Owner - liderJest przewodnikiem i wyznacza kierunek dla wszystkich zaangażowanych w rozwój produktu oraz upewnia się, że jego decyzje są realizowane

5. Gracz zespołowy

Product Owner - gracz zespolowyPodstawą działania Product Ownera jest bliska współpraca z innymi członkami zespołu Scrum. Nie powinien mieć żadnego formalnego zwierzchnictwa nad zespołem. Można by go nazwać Primus Inter Pares. Z tym jest zawsze najwięcej kłopotów. Jednak by, zespół miał szansę dobrze, wydajnie wspierać biznes, Właściciel Produktu w żadnym wypadku nie powinien móc dyktować swoich decyzji zespołowi deweloperskiemu, równocześnie nie powinien być niedecyzyjny. Powinien „sprzedawać” swoje pomysły i decyzje, być otwarty na zmiany i liczyć się z obaleniem swoich genialnych pomysłów. Jak mówi szef firmy Pixar Ed Catmull

„… gdy przyniesiesz swój fantastyczny pomysł do dobrego zespołu, oni albo go skorygują, albo wyrzucą i przyjdą do Ciebie z czymś co faktycznie zadziała”.

6. Osoba komunikatywna i negocjator

Product Owner - negocjatorProduct Owner musi być świetnym radiatorem informacji dla wszystkich wokół – dla klientów, użytkowników, deweloperów, inżynierów, marketingu i sprzedaży, innych działów operacyjnych oraz samego managementu.

7. Łącznik

Product Owner - łącznikPO stanowi pomost pomiędzy “garniakami” (business) a “swetrami” (inżynierowie, programiści).

 

Co jeszcze? Oczywiście Product Owner musi kochać swój produkt i wierzyć w jego sukces.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj do artykułu Kim jest Product Owner?

Wszystkich chcących się podjąć pełnienia tej roli zapraszam na szkolenie Certified Scrum Product Owner.

Krzysztof Niewiński

Krzysztof Niewiński

Lider zmiany z przekonania. Zarażający entuzjazmem i skupiony na wartości biznesowej.

Podobne

Komentarze (0)

Brak komentarzy, dodaj pierwszy!

Dodaj komentarz