Opublikowano: 11.08.2018

7 ról dobrego Product Ownera

7 ról dobrego Product Ownera

Chcąc efektywnie wykonywać swoją pracę Product Owner musi pamiętać o siedmiu swoich obowiązkach.

1. Wizjoner

Product Owner ma wizję produktu opartą na współpracy i badaniach użytkowników, inwestorów, klientów, rynku etc. Potrafi jasno przedstawić tą wizję i określić model biznesowy. Jak pisał Jonathan Swift

„Wizja, to sztuka widzenia rzeczy niewidzialnych”.

Product Owner - wizjonerDlatego Product Owner zna odpowiedzi na poniższe pytania dotyczące produktu:

  • kto będzie chciał kupić produkt?
  • jakie potrzeby klienta on adresuje?
  • które cechy produktu są krytyczne do zaspokojenia potrzeb klientów?
  • jak produkt będzie wyglądał i działał?
  • co wyróżnia produkt i zachęca klientów do zakupu?
  • w jaki sposób na tym zarobimy i jaki jest model biznesowy?
  • czy produkt jest realizowalny/wykonalny?

2. Realizator

Product Owner - realizatorOznacza to zdolność i chęć uzyskiwania wyników. W tym przypadku poprzez opisywanie wymagań, mierzenie rezultatów,  prognozowanie postępu pracy i podejmowanie decyzji bazujących na tych danych.

3. Przedsiębiorca

Product Owner - przedsiębiorcaProduct Owner sprzyja kreatywności, wspiera innowacje, czuje się komfortowo z ciągłymi zmianami, jest ambitnym, dobrym mówcą. A także potrafi rozwiązywać konflikty, lubi eksperymenty i jest zdolny do podejmowania ryzyka.

4. Lider

Product Owner - liderJest przewodnikiem i wyznacza kierunek dla wszystkich zaangażowanych w rozwój produktu oraz upewnia się, że jego decyzje są realizowane

5. Gracz zespołowy

Product Owner - gracz zespolowyPodstawą działania Product Ownera jest bliska współpraca z innymi członkami zespołu Scrum. Nie powinien mieć żadnego formalnego zwierzchnictwa nad zespołem. Można by go nazwać Primus Inter Pares. Z tym jest zawsze najwięcej kłopotów. Jednak by, zespół miał szansę dobrze, wydajnie wspierać biznes, Właściciel Produktu w żadnym wypadku nie powinien móc dyktować swoich decyzji zespołowi deweloperskiemu, równocześnie nie powinien być niedecyzyjny. Powinien „sprzedawać” swoje pomysły i decyzje, być otwarty na zmiany i liczyć się z obaleniem swoich genialnych pomysłów. Jak mówi szef firmy Pixar Ed Catmull

„… gdy przyniesiesz swój fantastyczny pomysł do dobrego zespołu, oni albo go skorygują, albo wyrzucą i przyjdą do Ciebie z czymś co faktycznie zadziała”.

6. Osoba komunikatywna i negocjator

Product Owner - negocjatorProduct Owner musi być świetnym radiatorem informacji dla wszystkich wokół – dla klientów, użytkowników, deweloperów, inżynierów, marketingu i sprzedaży, innych działów operacyjnych oraz samego managementu.

7. Łącznik

Product Owner - łącznikPO stanowi pomost pomiędzy “garniakami” (business) a “swetrami” (inżynierowie, programiści).

 

Co jeszcze? Oczywiście Product Owner musi kochać swój produkt i wierzyć w jego sukces.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj do artykułu Kim jest Product Owner?

Wszystkich chcących się podjąć pełnienia tej roli zapraszam na szkolenie Certified Scrum Product Owner.

Autor:

Krzysztof Niewiński

Krzysztof Niewiński

Lider zmiany z przekonania. Zarażający entuzjazmem i skupiony na wartości biznesowej.

Podobne

Komentarze (0)

Brak komentarzy, dodaj pierwszy!

Dodaj komentarz