3 rzeczy, które różnią fabrykę Mazdy od Toyoty

W zeszłym tygodniu opisaliśmy naszą wizytę w fabryce Toyoty. Zaledwie dwa dni później mieliśmy szczęście dołączyć do wycieczki po zakładzie Mazdy w Hiroshimie. Dzięki temu mogliśmy na świeżo porównać obu producentów aut. Zauważyliśmy kilka ciekawych różnic. Chcielibyśmy się podzielić się z tobą trzema z nich.

1. Cel

Toyota całą swoją uwagę skupia się na procesie. W trakcie wizyty, poznasz szczegóły Systemu Produkcyjnego Toyoty (Toyota Production System, TPS). Godzinna wycieczka pozwoli Ci zobaczyć narzędza TPS – karty Kanban, Andon i Poka-Yoke. Każde z nich zostanie omówione w szczegółach. Na koniec dowiesz się, jak pracownicy Toyoty małymi krokami (Kaizen) usprawniają swój proces .

Dla Mazdy, celem jest tworzenie samochodów. Owszem, odwiedzisz też linię produkcyjną, ale przez krócej niż kwadrans z całej, godzinnej wycieczki. Pozostały czas spędzisz oglądając jak projektuje się samochody Mazdy, tworzy modele z gliny i jak inżynierowie upewniają się, że pojazdy są bezpieczne, ergonomiczne, a przede wszystkim, że fajnie się nimi jeździ. Dowiesz się ile czasu i wysiłku poświęca się, żeby stworzyć idealną linię nadwozia. Dla Mazdy, samochód to nie po prostu masa metalu, ale żywe stworzenie nawiązujące emocjonalną więź z kierowcą. Ostateczny cel Mazdy to Kodo – “Dusza Ruchu” (Soul of Motion). Tak więc, jak byłem zafascynowany TPS, tak samo byłem pod wrażeniem podejścia do projektowania w Mazdzie.

2. Wielkość

Jeżeli nie jesteś fanem produkcji samochodowej, to możesz nie wiedzieć jak duża jest różnica pomiędzy Toyotą i Mazdą. W Toyota City znajduje się aż dziesięć fabryk, natomiast w Hiroszimie tylko jedna z dwoma liniami produkcyjnymi. Toyota posiada dodatkowo jeszcze dwa zakłady w Japonii i dwadzieścia pięć poza granicami kraju. Mazda ma jeszcze jedną fabrykę w Japonii oraz pięć zakładów produkcyjnych i cztery montażowe na świecie. Tym samym różni się skala produkcji. W 2016 Toyota wyprodukowała ponad 10 milionów pojazdów, natomiast Mazda ponad 1,5 miliona.

3. Produkcja

Biorąc pod uwagę skupienie Toyoty na procesie, nie zaskakuje, że proces produkcji samochodów jest super efektywny. Linia produkcyjna z samochodami porusza się szybko. Pracownicy mają precyzyjnie zdefiniowane, proste zadania do wykonania w krótkim cyklu – wydaje mi się, że spędzali mniej niż 30 sekund pracując nad jednym pojazdem. I ci ludzie naprawdę poruszali się szubko. Wszystkie części miały swoje dobrze zdefiniowane miejsce. Całość była ulokowana na małej przestrzeni, więc odległości między stacjami roboczymi były minimalne.

W Mazdzie wszystko działo się wolniej. O ile nie wyobrażam sobie, jak mógłbym nadążyć przy linii produkcyjnej Toyoty, o tyle tempo pracy w Mazdzie było bardziej realne. Cykl pracy też był dłuższy i pracownicy mieli więcej zadań do wykonania przy każdym samochodzie. Mazda również wykorzystuje narzędzia Lean, takie jak Kanban, Andon i Poka-Yoke. Mimo to, widzieliśmy rzeczy, które Toyota nazwałaby stratami, takie jak duże odległości między stacjami roboczymi prowadzące do dodatkowego transportu, lub ludzi podchodzących po potrzebne części, co powodowało zbędne ruchy. Mazda jest też mniej zautomatyzowana. W rezultacie, linia montażowa w Mazdzie zajmuje dużo większą przestrzeń. Co jest jednak ciekawe, Mazda potrzebuje 15-cie godzin od żeby zmontować jeden samochód - od wytłoczenia karoserii do końcowej inspekcji, natomiast Toyota w fabryce Takaoka 17-tu.

Więcej na temat Mazdy możesz się dowiedzieć ze strony Muzeum Mazdy.