Ten post nie będzie o facylitacji jako takiej. Informacje z tego zakresu znajdziesz w Ściądze Facylitatora. Tym razem zmierzę się z problemem nie “spotkania”, ale “SPOTKANIA” . Czyli jak się przygotować środowisko do rozmów i współpracy, gdy stawka w grze jest bardzo wysoka.
Poniższych technik możesz używać, gdy przygotowujesz się do przeprowadzenia ważnych warsztatów z zespołami, rozmowy z zarządem o zmianie modelu współpracy w firmie, albo gdy będziesz facylitatorem spotkania o dużym impakcie dla produktu. Bazują one na narzędziach z zakresu projektowania doświadczeń użytkownika powszechnie używanych w biznesie.
1. Rozpoznaj cele
Oczywiście możesz to zrobic na wiele sposobów, ale powszechnie wiadomo że jakaś forma checklisty zawsze się przyda a jeśli dodatkowo pomoże Ci ona ustrykturyzować i zwizualizować informacje tym lepiej. Ja dla własnych potrzeb stworzyłam taką kanwe, aby przygotawać się do przeprowadzenia spotkania.
![Kanwa spotkania](https://procognita.pl/wp-content/uploads/2023/03/spotkanie_post.png)
To jest obszar burzy mózgów. Zbierz jak najwięcej informacji. Zobacz czy pojawiają się jakieś wzorce i dopiero wtedy podejmij decyzję jak zaatakować problem.
Na co zwrócić uwagę:
- spotkanie powinno mieć jeden nadrzędny cel. Oczywiście rozmowa pewnie będzie się toczyć na wiele tematów, ale jeśli wyjdziecie z tysiącem pomysłów a brakiem tej jedynej decyzji, którą chcieliście podjąć to nie było to efektywne spotkanie
- szanuj czas współpracowników. Spotkania pożerają go bardzo szybko. Skup się na naprawdę kluczowych osobach i skracaj czas do minimum. Jeśli coś można załatwić mailem nie ustawiaj spotkania.
- pomyśl jakie dane i informacje mogą być użyteczne i przygotuj je. Być może jeśli wszyscy dostaną je przed spotkaniem w ogóle nie będzie konieczne.
- pomyśl o komforcie uczestników. Całodzienne warsztaty w przypadku bardzo zajętych osób spowodują frustrację, otwarte dyskusje w języku obcym dla osób które nie są w nim biegłe będą niekomfortowe itd.
2. Poznaj sieć zależności
Możesz zakończyć na poprzednich informacjach ale może warto podrążyć temat. Na początku skup się na ludziach. Pewnie w kolumnie Kluczowe osoby będzie całkiem spora liczba nazwisk. W dużej grupie trudno jest podjąć decyzję, w za małej grupie może braknąć wiedzy lub osób decyzyjnych. Stwórz mapę zależności lub ścieżek komunikacyjnych jakie istnieją między osobami, które wypisałeś. Poszukaj osób najbardziej wpływowych, miejsc, gdzie krzyżują się ścieżki komunikacyjne i osób o najbardziej spolaryzowanych opiniach (wszystko jedno czy są nastawione pozytywnie czy negatywnie do tematu). Skup się na nich. Przygotuj spotkanie w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ich obecność i uwagę. Co do pozostałych podejmij tylko decyzję czy faktycznie musisz ich zaprosić, czy może wystarczy, że zostaną poinformowani.
3. Poznaj uczestników
Oczywiście najlepiej byłoby poznać ich osobiście i wyciągnąć wszelkie informacje bezpośrednio od nich, ale czasem nie będziesz mieć takiej okazji. Wtedy najlepsza jest jest strategia używana od niepamiętnych czasów czyli “wywiad i pochodzenie”. Porozmawiaj z ludźmi, którzy znają twoich kluczowych stakeholderów i stwórz ich persony, a jeszcze lepiej połącz je z mapą empatii ukierunkowaną na cel, który chcecie osiągnąć.
Skorzystaj z:
Canva do tworzenia Persony
Canva do tworzenia Mapy Empatii
Na co zwrócić uwagę:
- nasze sympatie i antypatie łatwo odczytać z mapy empatii. Jeśli obraz, który się z niej wyłania jest bardzo negatywny lub pozytywny to weź oddech i popatrz na temat z innej perspektywy.
- potrzeby i frustracje wynikają z otoczenia w jakim funkcjonujemy. Poświęć chwilę, aby się zastanowić jak środowisko pracy i nie tylko wpływa na uczestników spotkania.
4. Zaplanuj bitwę
Gdy już wiesz co chcesz osiągnąć i na kogo szczególnie musisz zwrócić uwagę zaplanuj swoje spotkanie i przeanalizuj jakie wrażenia odniosą twoi kluczowi uczestnicy. Świetnie do tego celu nadaje się schemat Customer Journey Mappingu. Stwórz kilka symulacji bazując na zgromadzonych danych. Zwróć szczególną uwagę na ryzyka i szanse, które wymieniłeś na dole.
Canva do Customer Journey Mapping
Uff. Napracowałeś się. Masz kilka planów. Nie przejmuj się, wszystkiego nie przewidzisz, życie i tak Cię zaskoczy ale jesteś przygotowany najlepiej jak to możliwe. Jak mówił generał Eisenhover: “Planowanie jest wszystkim, a plany są niczym”